Poslání odlehčovací služby
Posláním pobytové odlehčovací služby je poskytovat podporu a pomoc osobám se sníženou soběstačností, z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, kteří jsou závislí na pomoci pečující osoby a jinak žijí ve svém přirozeném prostředí. Odlehčovací pobytové služby jsou na dobu nepřesahující 3 měsíce. Tím umožňujeme pečující osobě pomoc a nezbytný odpočinek. Vytváříme důstojné, bezpečné a příjemné prostředí. Při poskytování podpory a pomoci vycházíme z individuálně určených potřeb klientů, zajišťujeme ochranu jejich práv a podporujeme jejich vztahy a vazby s rodinou a přáteli. Službu poskytujeme na základě individuálních potřeb, zvyklostí a přání klienta, tak pečující osoby.
Cíle poskytované služby
- poskytnout pečujícím osobám nezbytný odpočinek
- zachovat stávající soběstačnost klienta
Dílčí cíle
- podpora soběstačnosti a pomoc při zvládání běžných úkonů o vlastní osobu
- podpora osobních zájmů klientů a rozvoj jejich osobnosti,
- poskytnutí podpory klientů v aktivním životě s ohledem na jejich zdravotní stav
- podpora klientů v udržení stávajících kontaktů s rodinnými příslušníky, známými a přáteli
Zásady poskytované sociální služby
- Respektování volby a přání klienta – (např. volba stravy - klient si může vybrat třikrát týdně ze dvou hlavních jídel. Nelze však měnit jídelní lístek jen proto, že zrovna nemá chuť nadanou stravu, náplň volného času – klienti nejsou ve svém volném čase omezováni, ale personál musí také zvážit zdravotní stav klienta a posoudit, zda je schopen si např. sám dojít do obchodu, na procházku či bude potřebovat pomoc druhé osoby)
- Individuální přístup (na základě plánování služby) a flexibilita (pružnost a vstřícnost ke každému klientovi přistupujeme individuálně, neboť každý člověk má jiné možnosti, schopnosti a návyky)
- Komunikace (neverbální, verbální či komunikace v nářečí)
- Zásada respektování specifických (individuálních) potřeb – míra pomoci a podpory se mění v závislosti na aktuálních potřebách klientů
- Odbornost a profesionalita (vyškolený a sebevzdělávající se personál)
- Zásada týmové spolupráce a jednotného přístupu ke klientům (všichni pracovníci přistupují ke klientovi jednotně, dodržují vypracované pracovní postupy, směrnice a normy zařízení, zachovávají lidskou důstojnost, dodržují lidská práva.
